Han försökte ta sitt liv flera gånger

I helgen var jag på spa på Hasseludden. I entrén finns en fontän med guldfiskar. När vi tittade på dom kom killen som jobbade natt i receptionen fram. Han berättade att tre av fiskarna hade mobbat den fjärde så mycket att den gång på gång hoppat ur fontänen. Vaktmästaren på bygget tröttnade på guldfiskarnas fula sätt och tog tag i två av dom dumma fiskarna som mobbade. Han lyfte upp dom och höll dom ovanför vattnet till dom blev helt spaka. Sedan släppte han ner dom igen. Efter den dagen var mobbningen över. Inte ens den tredje mobbarfisken fortsatte med sina fula tilltag. Nu verkade dom leva lyckliga i sin fontän.

 


Jag hade ett akvarium jag med förut. Det var mycket jobb med det där. Mina fiskar förökade sig i en takt som skulle få vilken kanin som helst att framstå som seg och lat. Mitt akvarium blev för litet. Min vän Katarina hade ett jättestort och fint akvarium, så jag tänkte att hon kunde få mina fiskar, så att dom kunde leva ett lyxliv där.

En vecka senare var jag på besök igen och då tittade jag i akvariet.

-       Var är alla mina fiskar?

Dom var tyvärr i Kattis fiskars magar. Sorgligt.

 


Sorgligt är även att fiskars hornhinnor fryser sönder så fiskarna blir blinda om man drar upp dom när man pimplar. Det berättade Arbetarbladets nyhetschef i Sandviken för mig för några veckor sedan. Jag berättade det för mina vänner, men det visste dom redan. Det var tydligen bara jag som inte hade koll på det. Men så har jag aldrig fiskat heller.

Kommentarer
Postat av: elin

mina fiskar brukade äta på varandra. alltså, de åt inte upp varann, de bara nafsade lite. tillslut hade de käkat upp alla fenorna så de kunde inte simma. så dom dog.
men jag fattar varför de gjorde så... fisk är ju skitgott.

2006-02-20 @ 13:28:10
Postat av: x-kollegan

Det visste inte jag heller...

2006-02-20 @ 14:20:37
Postat av: Kusin U

K´s fiskar äter både på och upp varann.
K och jag var hem till mamma och pappa i helgen. Helt otroligt att se hur en liten hund (Alice) får två äldre människor att krypa omkring på golvet.

2006-02-20 @ 15:07:42
Postat av: Qlas

Är det varmare än -7 grader och man blöter på fisken medans man snabbt väger den så ska det inte vara nåt problem tydligen.

Postat av: Qlas

Inte för att det är nåt jag behöver bry mig så mycket i... Vi fick ju inte ett endaste hugg på anglingstävlingen.

2006-02-20 @ 15:51:53
URL: http://qlasimodo.blogg.se
Postat av: Bittan

Jag har inga fiskehistorier alls jag.

2006-02-20 @ 15:56:30
Postat av: Terrie

Jag tycker att fisk är gott men nuförtiden är ju rönen att man inte ska äta dom så mycket. Och inte kyckling för då får man hosta eller va det är. Och inte nötkött för då börjar man gå konstigt. Och griskött ska man va försiktig med för annars blir man fet. Och grönsaker är genmanipulerade. Hjäääälp...jag svälter ihjäl

2006-02-20 @ 16:41:38
URL: http://blogg.passagen.se/terrie.warren
Postat av: katarina

Fast det kan ju vara så att små fiskar lever vidare i stora fiskars magar. Därinne är det mysigt ljus, sköna soffor och konstant införsel av god mat. Där kan de sitta och snacka helt skyddade från allt annat runtomkring. Dricka paraplydrinkar och plangton. Det kanske inte är så att stora fiskar äter små utan att små fiskar kämpar och kämpar för att simma in i en stor fisks mun. (Och när vi människor tittar bort så simmar de ut ibland bara för att kolla läget utanför.)
Så kära Ks fiskar var bara snälla som erbjöd dina små guppisar en lyxtillvaro.

2006-02-20 @ 16:46:01
URL: http://blogg.passagen.se/luktsuddis
Postat av: björn

testa fiskpinnar, eller ansiktsburk!!

Postat av: björn

... ska självklart vara;

2006-02-20 @ 17:57:16
URL: http://www.kramgo.com/fiskpinnar/main.html
Postat av: Lisa

Pillan, kommer du på inflyttningsfest på lördag?

2006-02-20 @ 18:19:29
Postat av: Pernilla

Ja Elin fisk är gott. Speciellt sushi.

X-kollegan… skönt att det är en till som inte visste. Nu känner jag mig inte helt knäpp.

Ja U dom är så himla go med Alice. Hon trivs toppenbra där.

Qlas det är bra att veta. Nu är jag lite lugnare.

Jo men Terrie visst får du äta. Vi ska ju till exempel fika imorgon. Kan slå vad om att du får ner nåt i magen då.

Tack Kattis det var skönt att höra. Jag som gått och tittat surt på dina fiskar i flera år och först nu kommer du med det här...

Men Bittan det gör inget. Det är bara skönt att se att du är tillbaka och att du inte vill slå ihjäl mig. ;o)

Björn det var flera år sedan jag provade fiskpinnar. Man kan stoppa dom i brödrosten har jag hört.

JA Lisa. Jag kommer gärna på din inflyttningsfest på lördag. Det ska bli jätteskoj!

2006-02-20 @ 20:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback