Post

Jag hatar att få post om det inte är handskrivna personliga brev. Skatteverket har utnämnt sig själva till min brevvän och jag hatar deras brev. Allt är förtryckt på framsidan utom ett B som dom skriver dit själva. B betyder att brevbäraren inte behöver skynda sig. För mig betyder B bort! Skatteverkets brev öppnas alltid sist om dom ens öppnas alls. Sist fick jag brev från Monica på Skatteverket. Det var exakt samma brev som jag fick för några veckor sedan och om jag inte minns helt fel så kom det ett liknande för några månader sedan också.  Vad vill hon mig? Jag ser ingen fråga i brevet så varför envisas hon med att skicka ut flera av samma? Inte heller skickar hon med något inbetalningskort, för en enkel gissning är ju ändå att hon är ute efter mina pengar.

I brevet tituleras jag som skatteskyldig. Det låter ju som om jag är kriminell, vilket jag absolut inte är. Det är inte ens jag som deklarerat. Jag har lämnat alla papper till en revisor som till och med verkar knäcka extra åt skatteverket. Jag drog inte av någonting konstigt.

Ibland får jag för mig att hon har tråkigt, så då drar jag iväg några rader. Brevet börjar jag med: Till den skattskyldiges handläggare och så skriver jag något som jag tycker verkar passande. Det tar mig ungefär två minuter att påta ihop brevet och därefter tycker jag att jag gjort mitt.

Sen efter några veckor dyker det upp ett svar trots att jag inte skrivit någon fråga. Monica kämpar med papper efter papper och paragrafer efter paragrafer och annat som är skittråkigt att läsa.

Jag råkar känna en som arbetar på skatteverket. Hon har erkänt att dom släpper igenom vissa saker för att dom inte har tid. Till exempel ”såg dom inte” en tant som drog av sitt badrum värt 95 000. Då är det ju inte så konstigt att dom måste ta igen det nu när dom har lite tid över. Nu när min cd-brännare värd 2000 kronor kommit in. Men den kan jag i och för sig inte skylla på Monica, för det var min andra brevvän Carola som hakade upp sig på den. Hon påstod att jag laddade ner musik från nätet vilket jag ärligt talat ALDRIG gjort. Jag såg Carola i ett reportage i tidningen. Hon var en sommarvikarie och ville väl visa hur otroligt duktig hon är så att hon ska bli fastanställd.

Jag är så trött på att dom vill sätta dit en hela tiden. Det skulle ju aldrig vara så att dom skickar ett brev och påpekar att du har ju inte dragit av telefonen.

Har du kanske glömt den i år?

Jag ska få en ny revisor nu. Jag vill inte att hon ska vara oärlig, men för att få igenom det man faktiskt har rätt till måste hon vara väldigt, väldigt kreativ!

Min bror har flyttat, så jag har övertagit en av hans bästa polare. Vi brukar gå och luncha tillsammans då och då. Han tränar mycket och vill gå till restauranger som öser upp mycket mat. Hans favoritrestaurang verkar vara Kvarnen. Jag tycker inte alls om att gå dit. Först trodde jag att det var för att dom kryddar maten med den äckligaste krydda jag någonsin smakat, nämligen rosmarin. Nu har jag förstått hur det egentligen ligger till. Det är utsikten det är fel på. Vi sitter ju alldeles bredvid Skatteverket och deras fula skylt. Inte konstigt att jag tappar aptiten. Ett plus ska dock restaurangen ha. Om man äter där på fredagar så ingår det efterrätt och kockarna är snälla, så om man ber om rosmarinfritt så får man det.


Kommentarer
Postat av: 30-åringen

Det är ju tur att det är just dig som skatteverket skickar alla dessa papper till eftersom du ju visat dig vara en hejjare på att återvinna...

Postat av: Pernilla

Haha Klas, vad du var rolig nu då…
Grattis på födelsedagen!
Spar några chokladbollar till mig.

2006-01-30 @ 12:39:57
Postat av: Anonym

monica är också en människa
monica har också känslor
monica kan också ha ont
monica kan också gråta
monica kan också skratta
monica kan också ha en nalle

2006-01-30 @ 15:58:05
Postat av: Qlas

Man kan även byta ut monica i kommentaren ovanför mot Stalin, Hitler, Franco eller annan valfri elaking och det stämmer ändå... Så när som på tempuset då...

Men jag tror att Monica helt enkelt bara är missförstådd. Egentligen är hon jättesnäll och vill bara bli kompis med Pernilla.

2006-01-30 @ 16:33:27
URL: http://qlasimodo.blogg.se
Postat av: Kusin U

Jag känner en stor lättnad att jag slutat arbetat på skattemyndigheten, för vem vill känna sig hatad av sin egen lilla snälla kusin ;-) Hoppas att du tycker bättre om sjuksköterskor än om skattehandläggare.

2006-01-30 @ 18:55:47
Postat av: Pernilla

Sjuksköterskor är fina människor! :-)

2006-01-30 @ 21:15:13
Postat av: Kusin U

Tack, det värmde mitt gamla hjärta.

2006-01-30 @ 21:20:10
Postat av: Bilson

Haha. Monica.
Det måste vara samma tant som jagade mig i flera månader för att jag flyttat en våning upp i samma hyreshus.
"Har du flyttat..?"
"Det måste du anmäla till oss..."
-Nja, jag bor på samma ställe fast en våning upp"
- Jag har meddelats postis med en lapp på brevinkastet, så posten fungerar..."

"Men du måste..."

Som sagt. De kan vara jävligt ihärdiga när de väl hittat ett offer att trakassera.

2006-01-31 @ 12:03:47
URL: http://bilson.blogg.se
Postat av: Anonym

ROSMARIN ÄR SKITGOTT

2006-01-31 @ 18:29:29
Postat av: Mats

Snurrade till det rejält i en tidigare kommentar. "Du vet stressade mediamänniskor" :-s
min blogg finns på sportmats.blogspot.com

och min msn är [email protected] om du känner för att adda mig :)

2006-01-31 @ 18:37:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback