Dödsdom från spågrannen

Min kompis Lisa har varit till en spåman. Det hela är smaskigt och otäckt på samma gång. Här skriver hon själv om sin spådom:

En liten gul lapp åkte ner i vår brevlåda för ett par månader sedan.

"Yatta Jankuba. Internationellt känd spåman. Talar endast engelska och franska. Jag löser alla era finansiella-, juridiska-, känslomässiga- och relationsproblem, och kan hjälpa er att hålla fienden borta. Garanterat resultat. Byälvsvägen 26"

Den åkte upp på kylskåpet och hemma hos Capri och Anders, som jag lärt känna eftersom de har barn på samma dagis som Emil och känner Alex och de bor tvärs över gatan, satt samma lapp fastsatt med en magnet. Jag föreslog för Capri att vi skulle gå dit. Garanterat resultat! Det vore dumt att låta en sån chans passera.
Capri skulle dessutom kunna göra en grej till tidningen Kupé som hon jobbar för, som skulle ha tema om new age.

Så vi knackade på och kom in i en identisk trea som den vi bor i, där "grytet", som vi kallar vårt minsta rum sedan vår vän Tor bodde in det, var heltäckt av arabiska mattor - även väggarna. Där hängde en del radband och attiraljer och på golvet stod glasburkar med oidentifierbart innehåll. Växter eller hår eller nåt.

Vi sa att vi ville spå oss och jag fick börja. Capri satte sig i hörnet och jag på golvet framför Yatta, som var en gambiansk man i 45-årsåldern. Jag ombads slänga mina tre hundralappar som det hela kostade plus ett tjugotal små snäckor på mattan framför mig.
"You´ve XXXXX" var det första han sa.
Jag blev iskall för det stämmer. Och det är en hemlighet som bara några få vänner vet om.
Sen kom följande profetior - utan att jag ställde några frågor:
- mina föräldrar kommer att skiljas (vilket jag betvivlade väldigt starkt, men Yatta sa att det var hundra procent säkert)
- jag kommer att få en sjukdom i magen på höger sida (också hundraprocentigt. Blir det allvarligt? "Det visar de inte")
- jag kommer att fortsätta med det jag gör ("You do research on people and write for a living") och det kommer gå bättre och bättre för mig.
- jag kommer att bli gravid igen, men det kan dröja.
- jag kommer att bo med en kvinna och som kuriosa fick jag veta: "women like you. Women really like you".

Han frågade mig också om jag någonsin brukar känna en närvaro, som om någon står böjd över mig när jag ska somna. "Nej" svarade jag, men kom sen på att jo, det hände ju faktiskt någon gång när jag bodde i spökhuset Vårtgården i Kärrtorp, så jo - för sju år sedan.
"Det är djävulen", berättade Yatta. Men det var inget speciellt att oroa sig över. Det bara är så att djävulen står böjd över mig ibland, förklarade han.

Mitt i allt kastade han om snäckorna, och bland dem fanns en röd sten. Den hamnade så att den var närmast Capri i hörnet. Yatta stannade upp och verkade liksom förskräckt. "Now it's talking to you" sa han och tittade på Capri. "And it's not good. Not good!" Han ville fortsätta med spådomen om mig, men jag kände att jag kunde avrunda där.

Capri och jag bytte plats och hon fick kasta snäckorna på mattan. Hon fick också en väldigt specifik hemlighet avslöjad som inledning. Något som jag inte kände till och som hon aldrig berättar för folk.
Det här började bli obehagligt på riktigt.
Sedan fick hon veta att hon skulle passa sig på sitt jobb, hon kan bli av med det om hon gör det minsta fel.
Yatta kastade snäckorna igen och satt därpå tyst länge. Skakade på huvudet, tog sig för pannan, suckade djupa suckar.
"Vad betyder det här?" undrade Capri.
"You could loose everything".
"What do you mean?!" Capri rodnade i ansiktet och satt som förstenad.
Yatta reste sig, gick ut i köket, hämtade två tallrikar, två ägg och smör som hon fick smörja i den lilla nedsänkningen där halsen slutar. Hon fick knäcka äggen på tallrikarna, det högra var gult och som vanligt, det andra var ruttet.
Yatta jobbade lite snabbare nu och tog fram en bok som han rabblade verser från medan han gjorde liksom stänkande rörelser mot Capri med en slags vippa som såg ut att vara av mänskligt hår.
Han kastade snäckorna återigen. Skakade ännu en gång på huvudet och bad om att få se hennes handflator. De bekräftade bara det han sett tidigare och han beklagade.
"Everything is finished. Your work, finished. Your health, finished. Your lovelife, finished. Your heart's going to stop".

Det blev droppen för Capri som reste sig.
"So I come here and you tell me my life is over?" Vad menade Yatta med alla problem han kunde lösa? Det garanterade resultatet?
Nej, det var om man kom för en konsultation. Nu blev vi bara spådda, som vi hade bett om. Och det här var inget som han hade makt att lösa, utan det var bara vad han kunde se skulle hända, förklarade han.
"Ok. I'm going to go now", sa Capri och tog sin väska på vägen ut.
Yatta sprang efter och bad oss stanna.
"Please. Take your money back!" bad han Capri. "I can't take your money", skrek han medan vi gick mot trapphuset längs loftgången.

Så om mina föräldrar skiljer sig och jag får blindtarmsinflammation eller någon slags cancer i högra buken inom kort så blir jag faktiskt riktigt orolig för Capri.

Kommentarer
Postat av: hanna

Å nej vet du, den där lappen fick jag också på min bil! Gatan ligger ju här! Fast jag skulle aldrig våga gå till en spåman. Ska du dit?

2010-06-28 @ 17:18:04
Postat av: Pernilla

Absolut inte. :-)

2010-06-28 @ 18:07:34
Postat av: Klas

Jo Pernills! Gå till Yatta!

2010-06-29 @ 15:56:36
Postat av: Lisa

Ja, Capri har kommit över det nu och vi tycker i efterhand båda lätt att det var värt 600 spänn. Minst!

Gört!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback