Spännande läsning…

När jag inte jobbar eller fikar så pluggar jag flygteori. Jag måste verkligen bli av med det där nu. I går skrev jag av ett prov så nu har jag börjat med ett annat ämne.

 

Nu ska vi se…

 

Det är viktigt att ventilerna öppnar och stänger vid exakt rätt tidpunkt. Ventilernas rörelse styrs av den s.k. kamaxeln. Kamaxeln drivs i sin tur av vevaxeln.

 

Jaså så pass…

 

Kamaxeln har excentriska förhöjningar, kammar, ibland en för varje ventil. När kamaxeln roterar påverkas ventilerna av kammarna så att de öppnas och stängs vid rätt tidpunkt.

 

Nej, men vad intressant…

 

Kamaxeln roterar med halva varvtalet jämfört med vevaxeln. I boxermotorn är kamaxeln placerad nära vevaxeln.

 

Jaså sitter den nära vevaxeln. Det kunde jag aldrig tro…

 

Den är förbunden med vevaxeln med kuggingrepp och dess rörelse överförs till en ventil med hjälp av en stötstång som står i förbindelse med en vipparm.

 

Men vilken spännande läsning! Snart kan jag bygga mig ett eget plan.


Kommentarer
Postat av: Richard

Vad intresserad du verkar vara

2012-01-12 @ 12:04:55
Postat av: britt

Ska du ha MIG som passagerare MÅSTE du kunna allt det där.

2012-01-12 @ 12:39:05
Postat av: Pernilla

Eller hur Richard. Jag kämpar på...



Oroa dig inte för det där du Britt. Det löser sig. Jag flyger dig till ditt hus på Gotland!

2012-01-12 @ 16:37:44
Postat av: Lisa

Jag vill också bli flugen till Britts hus på Gotland, tack.

2012-01-15 @ 21:55:19
Postat av: Pernilla

Absolut Lisa! Jag flyger dig var du vill!

2012-01-16 @ 00:18:44
Postat av: hanna

Haha. Jag vill gärna se det flygplanet du bygger.

Visste du att det alltid är luftgropar vid ekvatorn? Det fick vi veta av den norska stewarden i högtalaren på väg ner. Det hoppade rejält. Han sa att vi ändå sitta stilla på våra platser när de kom ut med matvagnarna, såvida vi inte hade trampolin, då kunde vi göra en saltomortal ut i mittgången. :)

2012-01-21 @ 17:22:26
Postat av: Pernilla

Nej, det visste jag inte. När jag flyger själv tycker jag att det är obehagligt men när jag är passagerare somnar jag direkt när det börjar hoppa...

2012-01-22 @ 20:02:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback