P-böter

Min prenumeration på parkeringsböter verkar aldrig upphöra. Jag hatar när den fula lilla lappen sitter där på rutan. Förut låg jag ändå rätt bra till. Jag hade tur i oturen och mina böter var på 300 eller 400 kronor. Nu har jag tydligen höjt mig, så böterna är uppe i 700-kronors klassen. Värst verkar det vara att stå nära ett övergångsställe. Måste man felparkera ska man inte göra det där i alla fall. Det kan då enligt mina erfarenheter bli billigare om man står lite utanför en parkeringsstolpe eller för nära en korsning. Men vad man än gör ska man akta sig för övergångsställena. Jag såg nyligen en lapplisa trava över vägen. Jag kom på mig själv att tänka att nu har jag min chans. Jag kan lätt köra över henne, men nej det skulle såklart vara lite dumt. Sist jag fick en bot var det en sån där för nära övergångsstället bot. Klockan var nio på kvällen. Jag slet tag i lappen och kollade efter signaturen på lapplisan. Tänkte minsann kolla om hon bodde i närheten och därmed roar sig med att lappa även på sin fritid. Såklart stod det inte något namn på boten, men det stod att hon varit duktig och mätt med en lasermätare och allt. En kompis till mig parkerade bilen på torget utanför sitt gym förut mellan klockan 6 och 7 på morgonen. Han var då inne och gick på löpband i en timme. Löpbandet var direkt innanför så han hade koll på bilen. Men en morgon kom en lurig liten Lisa gående över torget. Hon gick och visslade och tittade på taken för att det skulle se ut som att hon minsann bara skulle gå över till den andra vägen. Men plötsligt byter hon riktning, småspringer fram till bilen och lappar på. Innan min vän hann av löpbandet hade lapplisan ilat iväg som en skiträdd råtta. Hon hade alltså suttit och lurpassat en bit bort och skrivit lappen innan hon kom fram till bilen. Det tycker jag både är fult och osportsligt!

Jag har två rätt säkra tips som brukar fungera om det är kris och man behöver felparkera.

  1. Parkera urfult och slå på varningsblinkersen. En kollega till mig i Stockholm kör alltid den varianten. Det resulterade i och för sig i att hans bil inte startade en dag för att hans batteri laddat ur. 
  2. Töm bagageluckan och låt den stå öppen. Det ser då ut som om man håller på att packa i och ur bilen. Detta passar bra i Stockholm när man måste dubbelparkera för att gå på lunch. 


Kommentarer
Postat av: Kusin U

Det där med hur man ska parkera verkar ha gått dig förbi, vem har övningkört med dig? ;-) Om du vill så kan du få låna J´s teoribok, vi övningskör för fullt. Grattis i efterskott önskar via alla och om Peder läser din blogg så säger vi grattis till honom med.

2006-01-16 @ 12:38:17
Postat av: Klas

"Jag har två rätt säkra tips som brukar fungera om det är kris och man behöver felparkera."

Öhh... om de nu är så säkra... Varför använder du dig inte av dem? Verkar inte som att du är rätt person för att dela ut råd om hur man parkerar och slipper p-böter.

Postat av: Pernilla

Tackar, tackar U. Nej Peder läser fortfarande inte min blogg, men jag ska hälsa till honom.

2006-01-16 @ 18:06:38
Postat av: Pernilla

Nu ska inte Klas vara på det där humöret…
Man dubbelparkerar inte i Gävle och jag är rädd om mitt batteri.
Men i fortsättningen ska jag försöka parkera lagligt hela tiden.

2006-01-16 @ 18:11:54
Postat av: Larz Gustafsson

Parkeringsvakterna gör bara sina jobb.
Parkerar man rätt får man inga böter.

2006-01-28 @ 13:58:35
Postat av: Men det är väl jäkligt konstigt att ...

Jag har aldrig begripit varför dom som är födda i en stad tex ska betala avgift för att stå på sin gata, men inte dom som bor utanför staden?
Vi har all betalat väg skatt men det är tydligen tillåtet att segregera folk beroende på födelse ort.

2006-09-26 @ 17:51:50
Postat av: John

Brunskjortorna i Tyskand gjorde också bara sitt jobb så det var dumt skrivet Lars.
Många människor gör bara sitt jobb men det finns riktiga jobb som man slipper bli hatad av.
Tex MCdonalds om man inte har annan utbildning än P-lise utb.
På MCdonalds kan dom få leende och dricks, väljer man Lapplisa jobbet förtjänar man inga vänner.

2006-09-26 @ 17:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback