Kom hem till mig och städa!

Folk som inte känner mig kommer ibland fram och frågar om jag kan ta bilder åt dom. Det är lite av varje som ska plåtas. Oftast vill dom att jag ska ställa upp gratis. Sist var det ett gäng tandläkere som ville att jag skulle ta en bild på personalen. Det skulle bli ett vykort, men dom ville inte betala för det.
Nog för att mitt jobb är roligt, men så jävla roligt är det ändå inte.
Lagar dom mina tänder gratis då?
Att gå fram till mig och fråga om jag kan ta lite bilder är precis samma sak som om jag skulle gå fram och fråga en städerska:
- Du som jobbar som städerska, du kan väl komma hem till mig och städa lite?

Kommentarer
Postat av: Henke

Kan inte du laga till lite go mat och äta den med mig? :)

2007-08-11 @ 13:39:50
Postat av: Kattis

jamen ursäkta mig då!!!!! Pernilla skrev detta inlägg just innan hon skulle till mig och plåta min nyfödda bebis. Jag betalar i nybakta hallongrottor så HON SKA BANNE MIG VARA NÖJD. (Okej, förlåt jag är sämsta kompisen i världen men blir man fotograf eller frisör får man skylla sig själv tycker jag)

2007-08-11 @ 18:23:14
Postat av: Daniel tipsar

Vill man gå en fotograf riktigt på nerverna ska man dessutom be dem att kort på något. Då brukar det ta riktigt fyr i helvetet.
Jag tar inte riktigt åt mig av den här kritiken, även om den svider och jag borde. Men är det så att du inte vill hjälpa mig, Pernilla, så får jag väl ringa min vän Leibovitz i stället.
Ett litet tapp i kvalitet, men det får jag leva med.

2007-08-11 @ 20:51:38
Postat av: Greta

Hur svår är de att ta en bild, haha..
Städarna jobbar ju i alla fall...

2007-08-11 @ 21:04:15
Postat av: en annnan fotograf, något sur

Den där Greta och den där bebismamman: eh.. det handlar liksom inte bara om att trycka på en knapp. Det är rätt mycket jobb vid datorn om man så säger, jobb som ni inte ser men som tar timtals! Det ska justeras färger, kontrast, efterbelysas och pjattas för att bilderna ska bli fina. Så ge Pernilla MÅNGA HALLONGROTTOR!! gärna så det räcker till oss andra som måste jobba gratis åt vänner.

2007-08-12 @ 00:06:06
Postat av: Lill-Raffe

Trampa över lik gör ni gärna ni fotografer men jobba ideelt det vill ni inte. Så många som ni trampat på borde ni få samhällstjänst i 90 dagar.

2007-08-12 @ 01:58:00
Postat av: Daniel

Bara en okunnig kan påstå att fotografera bara handlar om att trycka på en knapp.
Och att fotografer trampar över lik i sin yrkesroll är också en nonchalant och oinsatt föreställning.
Jag blir däremot oerhört irriterad på personer(inte minst Lill-Raffar) som inte lärt sig att stava, trots alla resurser som plöjts ner deras utbildningar.
Sånt är störigt och borde, om inte samhällstjänst, åtminstone ge flera månader i fotboja.
Skärpning nu, begåvningsreserven.

2007-08-12 @ 02:51:22
Postat av: X-Klas

Nu får du för i helvete skärpa till dig Pernilla! Hur många gånger har jag sagt åt dig att skicka den där fakturan på jobbet du gjorde åt oss för typ... ett och ett halvt år sedan? Du VILL ju inte ha betalt.

Postat av: en annan fotograf

Lill-Raffe, är det inte bättre att man använder sin lediga tid och jobbar ideellt åt såna som verkligen behöver det, typ Stadsmissionens tidning för hemlösa, än såna som bara är lite småsnåla och utnyttjar sina vänners talanger och yrkeskunskaper?

2007-08-12 @ 13:32:32
Postat av: vhcfan

Åh, det där är så irriterande! De vill ha jobbet gjort, men fasen att de ska betala för det! Grrrr!!
Att få tänderna lagade mot en bild är rätt jämförbart, gick de inte med på det?
//frilansfotograf

2007-08-17 @ 15:17:40
URL: http://vhcbloggen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback