Fotolärare

Mattanterna skällde i skolmatsalen i dag. Inte på eleverna utan på mig och läraren Peter.
Vi försökte lura fram en extra tallrik ur tallriksmaskinen för att jag skulle få i mig lite mat mellan mina fotolektioner.
- Vi säger alltid åt eleverna att inte göra sådär, då ska väl inte ni göra det, sa mattanten.
- Nej det var dumt, sa Peter.
- Bara ni äter upp, svarade mattanten.
- Nej, det kommer hon inte heller att göra sa Peter och syftade på mig.

Efter maten fick jag läsa en elevpresentation från en elev. Han skrev:
Mina intressen är att vara med min flickvän och att runka.
Det låter som ett fint intresse det.

Nu ska jag ha en till fotolektion och sedan ska jag sno med mig min kompis man. Vi ska till travet och äta god mat, dricka gott och bli rika på hästar.

Kommentarer
Postat av: LP

Digital Picture vinner lopp 8...

2008-09-11 @ 14:27:05
Postat av: U

LYCKA TILL :-)

2008-09-11 @ 15:16:28
Postat av: Klas

Det var ju inte bara ETT fint intresse, det var ju faktiskt TVÅ fina intressen. Vara med flickvännen OCH runka. Jag menar, det är ju inte mycket till flickvän om han måste runka själv när han är med henne.

2008-09-11 @ 15:43:40
Postat av: Anonym

Klas: I bland funderar jag en stund över manssläktet men sen förkastar jag tanken. Bevisa gärna motsatsen till teorin att killen som tycker hon ska runka år honom så han slipper är lite ego ... eller??

2008-09-11 @ 21:12:00
Postat av: Klas

Den anonyma torrbollen bör läsa en gång till, lite mer noggrant. Det står ju faktiskt "...NÄR han är med henne."

Man undrar lite hur den anonyme torrbollens idealförhållande ser ut...



Anonyme torrbollens kille: Du älskling... jag är lite sugen.

Anonyme torrbollen: Var inte så ego!

Anonyme torrbollens kille: Du har så rätt älskling. Jag går och runkar själv istället så kan du fortsätta läsa FI's partimanifest.

2008-09-12 @ 09:10:35
Postat av: Anonym

Det var just NÄR och inte TROTS ;)

2008-09-12 @ 14:26:24
Postat av: Anders

Jag tycker att en fotograf bör ha koll på kameror även om hon snyltar mat så jag chansar och ställer en fråga och ser om jag får svar.



En ny kamera ska inhandlas, främst ska den användas i tjänsten där fastigheter som ska förmedlas ska fotas, vid inomhusfoton så känns en bra vidvinkel som ett måste.

När dessa foton läggs ut på nätet så blir det ju kraftigt komprimerat och i de tryckta kompendierna blir inte måtten särskilt stora men bra kvalitet är oavsett ett krav.



Jag har funderad en del på de sk "superzoom"kamerorna och då främst

olympus sp-570 uz 26-520mm eller en Panasonic DMC-fz18 28-504mm

Men vad jag fått höra av amatörfotografer så lär dom inte ta bättre foton än min kompaktkamera (Canon Ixus 80) vilket känns som ett krav då jag vill ha nytta av den även på fritiden.



Så jag funderar även på en Nikon D80 med ett 18-55mm objektiv (27-82mm?) och ett batterigrepp, expert har just nu kampanj på detta paket (i kalmar) där det kostar 5500kr!



Vad tycker du? Du kanske rent utav kan rekommendera något annat? 7-8000kr inkl blixt är absolut max, blir prisklassen tuff så kan jag tänka mig att byta bort batterigreppet mot blixt!



Tacksam för svar men jag förstår om du inte vill/orkar/har tid :)



mvh

Anders

2008-09-12 @ 17:24:24
Postat av: Klas

Anders: Du kanske redan känner till det, men det finns en jäkligt bra webbshop som inte bara säljer kameror utan även gör jäkligt utförliga och tillförlitliga tester av produkterna. Så även om deras priser inte alltid är bäst så kan man ha glädje av deras tester. Cyberphoto.se

2008-09-12 @ 17:38:10
Postat av: Anders

Tack Klas! Ska kika dar. http://www.dpreview.com/ Har jag anvant hittills.

2008-09-12 @ 22:06:45
Postat av: Pernilla

Hej Anders



Jag är tyvärr inte så insatt i kamerorna som du funderar på. Jag kör Canon själv, men jag vet att en av mina vänner har Nikon D80 och hon är nöjd med den.

Nackdelen med objektivet du funderar på är bländaren. Det kan vara lite svårt att fotografera inomhus för det måste vara väldigt ljust för att det inte ska bli för långa tider. (skakningsoskärpa) Men om man ska ha ett lågt bländartal hela vägen t.ex. 2,8 så kostar det betydligt mer. Du kanske kan använda dig av ett stativ istället.

”Superzoom” har jag tyvärr inte provat själv, så där kan jag inte uttala mig.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig särskilt mycket, men om jag skulle välja någon av de tre kamerorna så skulle jag välja Nikon.



Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

2008-09-12 @ 22:25:38
Postat av: Anders

Hej



Tack så mycket.

Stativ känns som ett måste vid inomhusfotografering. Några på firman tar helt värdelösa foton och sitter sen och ljusar upp dem i datorn men det blir varken bra eller känns som en speciellt bra lösning till att inte använda stativ och kunna använda längre slutartider.

Men självklart får det ju gärna bli så bra som möjligt även utan stativ.



Besviken tror jag inte att jag blir då den lär vara hästvägar bättre än min nuvarande utrustning men jag hade tänkt gå en kurs och lära mig fotografering när jag väl slagit till och det vore ju roligt att inte hamna på efterkälken för att jag köpt en kamera för dyra pengar som inte hänger med.



Läste på länken som Klas länkade till och D80 känns inte som något dåligt val, problemet med bländaren i objektivet lär ju bli detsamma oavsett om jag t.ex. köper en Canon 400d (som jag också har haft funderingar på).



Det är inte lätt det här, nästan enklare att köpa platt-tv ;)



Tack återigen!

2008-09-13 @ 00:20:53
Postat av: micke

Pernilla,

Är du lärare på Borgis med skägg-Conny & co?

2008-09-13 @ 01:54:22
Postat av: Pernilla

Ja Micke det är jag.

2008-09-13 @ 06:41:39
Postat av: Anders

Bah, ju mer jag läser på desto mer inser jag att jag ska ha en kompaktkamera ;)



Om jag förstått rätt så går jag ner till ett bländartal på 2.8 så kommer jag inte få skärpa i hela fotot och när t.ex. ett kök fotas så är det ju viktigt att få skärpa genom hela bilden så jag antar att jag behöver en liten bländare...



Ska in på Expert och försöka få en bra deal utan att åka till Kalmar, går inte det så får jag den skickad till mig därifrån. Det här ska bli riktigt kul! I värsta fall får jag handla på mig fler objektiv längre fram!



mvh

Anders

2008-09-13 @ 16:32:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback