Vaktavlösning på slottet

I går var jag turisternas turist. Jag tittade på vaktavlösning efter vaktavlösning. I och för sig på uppdrag av Aftonbladet, men i alla fall.

 

Det är imponerande att se de unga vakterna marschera omkring. De bibehåller sin professionella min trots att barn gör narr av dem och marscherar efter och härmas. Inte en endaste gång var de i närheten av att börja fräsa eller ryta i åt någon unge. Gång på gång fick de även påpeka att turisterna inte får gå innanför linjen som syns på backen. Tjatigt värre, men de påpekade det hela vänligt varje gång.

 

Vakterna står i kuren ett tag och går sedan på en rak linje fram och tillbaka. Oftast viker de av och tar högerlinjen längs med slottet, men ibland växlar de med en vänstervariant. Endast en gång såg jag en vakt gå rakt fram och över vägen. En av vakterna hade tur och serverades saft av två andra vakter som kom på besök. Det verkade uppskattas för vakten var riktigt törstig och drack tre fulla glas.

 

Plötsligt dyker en hel trupp med vakter upp och då sker alltså bytet. Folk fotograferar för fullt. Prins Daniel kom ut från slottet han med. Han vinkade glatt åt alla. Det tackar jag för. Jag tackar för att de står ut med jobbiga fotografer som mig själv till exempel. De är grymma på den där prins- och prinsessgrejen. Så länge de orkar och vill hålla på med det tycker jag att de ska få fortsätta, för de gör det riktigt bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback