Bäversafari

I morse ville otippat nog min lataste hund följa med på bäversafari. Den som vanligtvis brukar vara ivrigast på att hitta på saker kastade sig ut ur bilen två gånger och sprang tillbaka till husdörren. Vi såg ingen bäver utan bara spår. Bävern verkar inte ha någon direkt plan utan gnager ner lite här och där. Jag googlade upp det lilla djuret när jag kom hem. ”En vuxen bäver kan under en natt gnaga av ett träd med 50 centimeters diameter. När bävern fäller större träd är den enbart ute efter det tunna grenverket högst upp. Är trädet över en viss diameter gnager bävern bara igenom cirka 2/3 av stammen, lagom mycket för att trädet vid nästa kraftiga oväder garanterat kommer att falla.” Det känns väldigt onödigt att den gnager ner stora träd när det redan finns en massa smågrenar som växer runtomkring. Jag tycker inte att det verkar helt genomtänkt att jobba på det där viset. 
 
 

Kommentarer
Postat av: micke

Gysinge-bävrarna?

2013-12-04 @ 20:37:21
Postat av: Pernilla

Nej, de här håller till i Valbo.

2013-12-05 @ 22:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback