Nationaldagen

Kungen och drottningen firade nationaldagens förmiddag i Ånge. Jag dokumenterade det åt Aftonbladet. Spontana ”Ett fyrfaldigt leve för kungen” hördes från olika håll i publiken när de gick förbi. Säpovakterna som ofta verkar stressade och stissiga överraskade och var väldigt coola. Alla journalister tyckte att det var skönt att jobba med så lugna vakter. Vi fick en intervju med kungaparet när uppträdandena var slut. Säpovakterna var fortfarande coola men en pressansvarig tjej stressade i gång. Trots att reportrarna bara ställde oskyldiga, ytliga ”kaffe och kakor-frågor” drog hon i deras armar och mikrofoner för att visa att hon var missnöjd. Några av frågorna som stressade upp henne var: Har kungen hunnit krama om Leonore sedan hon kom till Sverige? Är det speciellt att ni har ett andra barnbarn som ska fira nationaldagen för första gången? Hur känns det att Madeleine och Leonore är i Sverige nu? Kungen och drottningen tog alla frågor med ro och svarade så som kungligheter förväntas svara. Jag tycker att hela kungahusetgrejen både är fascinerande och sorglig. Att folk gång på gång samlas för att se på en familj. Jag var ju där och tittade i dag jag med och jag fortsätter på söndag. Då är det Madeleine och Leonores tur.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback