Duvor

Jag rensade datorn idag och hittade då några bilder på duvor. Det är Seveds fåglar och förra vintern gjorde jag ett jobb på honom. Han gick genom isen när han åkte skridskor och blev då räddad av sina grannar. Jag var där för att ge dem blommor och ta bilder.

Grannarna gick hem efter ett tag men jag satt kvar länge och fikade med Seved och hans fru. När jag skulle åka sa de att jag gärna får komma och hälsa på igen. Några månader senare körde en bil ner i ett dike och jag åkte dit för att fotografera tjejen som hjälpt chauffören att ta sig ur bilen. Jag tänkte först inte på att det var diket bredvid Seveds hus. När jag fotograferat färdigt pekade tjejen på huset och sa att där inne bor en man som gått genom isen. Först då kom jag på var jag var, så jag gick och ringde på och fick fika igen. Efter den dagen är vi riktigt goda vänner. Hans fru ringde mig i somras för att jag skulle få komma och se när deras duvor badade. Seved fyller då en liten balja med vatten medan alla duvorna väntar och när baljan är full kastar de sig i. Det blir så trångt så fåglarna får bada i omgångar. Det var verkligen gulligt att se. Duvorna är högflygande så Seved brukar ligga ute och titta på dem när de svävar runt bland molnen.

Seved berättade att innan han gick genom isen hade han hört ett skrik från ett djur och det lät som en varning så han vände och började åka tillbaka igen trots att han egentligen hade tänkt vara ute mycket längre. Han tyckte det kändes som ett mirakel för hade han gått genom isen längre ut hade han inte blivit hittad. Själv tycker jag att både han och hans fru är två mirakel. Seved är 78 år och hans fru är 75 och de är så härliga och intressanta människor. De är verkligen fina vänner. När jag såg bilderna på duvorna kände jag att jag måste åka dit snart igen för jag saknar det gulliga paret. Dessutom har jag köpt en julklapp åt honom. Han ska få isdubbar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback